What's on?


I use a Dell-computer, write my programs in   C   on a Linux platform, using SVGAlib for the graphics.

2004:
I have just finished my latest film  ZWERK  .
I used the fourier transform (FT) for making the images. (named after Joseph Fourier, a French mathematician who lived from 1768 to 1830). This software works like a kind of image-synthesizer similar to the well-known sound-synthesizers, but in this case 2- dimensional. At the moment I am re-modelling my software, to be in good shape for some more FT-films in the near future.

2008:
My second FT-film DE TIJD is released at the International Film Festival Rotterdam.
I use three dimensions now (two before) which results in very interesting colors in the image.

2009:
Working on a third FT-film. This time I want to use more ordered and more complex structures as input.




What does fourier transform do for an image? See below.



Example of Fourier-transformation


First example

simple example of fourier-transformation.1
Fourier-transformation is a technique in which a number of different frequencies are superimposed and so together create an image.
To make the technique comprehensible in this first example just one frequency is used.
To the left three different “source-images”.
To the right the images after FT.
The source-image in this example consists of 64x64 points or pixels.
Every point which is active, that is: not zero, will be transformed in a wave (sinuswave).
The size (amplitude) of the wave is determined by the number-value of the point.
The frequency and the direction of the wave depends on the the position of the point in the source-image.
Points in the first row of pixels produce a wave in horizontal direction.
Points in the first column (the vertical line most on the left) produce waves in vertical direction.
All remaining points respond with waves in different oblique directions.
So after transformation there are three different waves, which are matched to
the colours red, green and blue. See the result in the last, coloured picture.
(PS: the waves can shift (phase). To keep it simple I left this possibility out).



Second example

simple example of fourier-transformation.2
In this second example I have added one point to each of the left-handed pictures.
The result is more varied and more interesting.



3-Dimensional transform

The previous examples were done in 2-dimensional transformation. Each (color-)layer was transformed seperatly, and then put together.
Transforming in three dimensions means that there is interaction between the 3 color-layers.
This results in a more varied color-picture.

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------





Context van mijn huidige werk


Technologie

Elke tijd vraagt om kunst die gebruik maakt van de technologie van die tijd. Een samenleving heeft niet genoeg aan een op nut en welvaart gericht gebruik van moderne technologie. In doelmatige toepassingen blijft de technologie zelf vaak verborgen. Kunst, als altijd gekenmerkt door vrijheid, nutteloosheid en ongerichtheid, maakt (gebruik makend van eigentijdse technologie) deze als het ware zichtbaar in zijn eigenheid; transparant en gevoelsmatig te ervaren.


Film

De filmkunst is ontstaan na de ontwikkeling van meerdere technieken: de optiek, elektrisch licht, fijne mechanica en foto-chemie. De film als kunstvorm is, vooral na de introductie van de geluidsfilm, door veel succes snel gegroeid en is misschien mede daardoor terecht gekomen in een vaststaande vorm-taal. Dit geldt niet voor het kleine domein van de korte en experimentele film. Daar is geen succes maar wel een vrije, onderzoekende werkwijze. Binnen (of naast?) de korte film is er dan de abstracte film. Dit is de meest absolute vorm van het medium film. Behalve in de beginfase van de filmkunst heeft deze vorm weinig of geen aandacht gehad en is daardoor als cultuurbijdrage nauwelijks tot ontwikkeling gekomen. Jammer, want juist deze vorm laat het medium film geheel tot zijn recht komen. Ritme, vorm, kleurverhouding, ontwikkeling, climax, tempo: alle mogelijke hoedanigheden die deels ook aan muziekkunst gerelateerd zijn, kunnen hier uitgebuit worden.

Vooral in de USA wordt abstracte film gemaakt. Stan Brakhage is waarschijnlijk de bekendste filmmaker op dit gebied. Hij heeft meer dan honderd films gemaakt, voor het merendeel 'hand-painted' en optisch bewerkt. Op het IFFR '2002 was een speciaal uitgebreid programma aan zijn werk gewijd. Een andere amerikaan is Larry Cuba, die in de jaren ’80 twee computer-films maakte: “CALCULATED MOVEMENTS” en "TWO SPACE". De Hongaarse beeldend kunstenaar Dora Maurer maakte in 1981 "KALAH", een abstracte film van 10 minuten, die destijds veel indruk op mij maakte. In Japan is Teruo Koike. Zijn films volg ik al jaren. In Nederland is het erg overzichtelijk: Jaques Verbeek van wie ik les heb gehad op de Haagse Vrije Academie, maakte onder meer 2 abstracte films: "REVERSALS" en "KEEP ON TURNING". Verder is er Peter Struycken en last but not least sinds 1991 Joost Rekveld, die inmiddels aan zijn 11e film werkt.


Computer

Voor een klein deel door de opbouw, en voor de rest door de erin gebruikte software wordt bepaald of het apparaat bezig is met administratie of rekenen, procesbeheersing, communicatie of zoeken, of met een spel. Het laatste valt in de categorie "nutteloos", maar is daarmee geen kunst. Opvallend aan computerspellen is het streven naar realisme. Hoe realistischer het spel, hoe beter het gevonden wordt.

Het gebruik van de computer als medium in de kunst:
Jeffry Shaw heeft in de jaren '80 een aantal installaties gemaakt, waarbij de computer werd gebruikt als medium tussen gebruiker en een bepaalde visuele ideeënwereld van de kunstenaar.
Beeldend kunstenaar Peter Struycken werkt al heel lang (en uitsluitend) met de computer, zijn werk is abstract. Hij maakt ook films, maar ik bewonder vooral zijn "statische" en monumentale werk. Bij Struycken staat het begrip "variatie" voorop bij het maken van zijn werk. Daarna volgt "kleur".