<--his films

 

Texts Forest-Views:

 


Forest-Views is my third film made on a computer (after Nacht-Licht, 1993 and Space-Modulation, 1994). I never spent so much time on making a film, which was caused by several things. One of the causes was that I had overestimated the speed of my (old, Amiga-) computer. In the mean time, due to the fast increase of computertechnology, I saw computers around me increase in speed, monthly, weekly, daily!
I am fascinated by the possibilities of a computer in making images. So much can be done in this field, and so little has been realised (or, has not been recognised). In Forest-Views I used the technique of "cellular automatons" as the basis of my images. Cellular automatons are typical structures which emerge after applying a really simple algoritme on a noise-field. These structures served as a starting-point for the longer and shorter parts in my film, which I called "phrases". Intentionally I made this film a silent film. Using your eyes is most important in looking at films (and in life!).
(Bart Vegter, march 26, 2000, in the Eur. Media Art Filmfest. catalogue)


"The astonishingly delicate, computer-generated Forest Views, by Bart Vegter, suggests the processes not only of blossoming and decay, but also, ironically, of the chemical laboratory. The screen itself seems to sprout organic forms, like a magnified Petrie dish."
(catalogue Sundance Film Festival 2001)


Het Sundance Film Festival, het belangrijkste Amerikaanse podium voor 'independent' films heeft voor de tweede keer in haar bestaan een Nederlandse film geselecteerd. Vorig jaar viel de eer te beurt aan het abstracte werk van Joost Rekveld: #11, MAREY<->MOIRE (23 min. 1999). Voor Sundance 2001 is FOREST-VIEWS (1999) van Bart Vegter uitgenodigd. #11 draaide in het aan experimentele films gewijde Frontier programma. FOREST-VIEWS, evengoed experimenteel te noemen, is opgenomen in het Shorts programma. Voor zijn 17 minuten stomme film liet Vegter een algoritme los op ruis. De ongekende wildernis aan beelden die dat opleverde werd vervolgens door Vegter tot film gemaakt in door hem gekozen ritmes, grootten en kleuren. De titel lijkt te sturen naar interpretatie, maar de beelden doen dat op een geheel eigen manier. Het opdoemen en verdwijnen van licht, het scherp en onscherp worden van een schijnbaar oneindige vlakte met rimpelend water. Het is alsof een ongeziene wereld van licht en donker, kleur, vorm zich voor het eerst aan mensenogen openbaart. Als deze visioenen zijn ontstaan uit een (machinale) formule, dan roept het een groot gevoel van verwondering en geluk op dat zulke schitterende formules schuilgaan in wat wij, zomaar, kunnen zien. FOREST-VIEWS is ondermeer vertoond op het Nederlands Film Festival 2000 en het Holland Animation Film Festival 2000.
(SKRIEN feb. 2001, "Vegter naar Sundance", Beatrijs van Agt)


A fascinating film that explores the possibilities of computer-generated images. A simple mathematical algorithm is employed to process noise in a way that produces moving structures, or "cellular automatons," which are then the basis for the creation of "phrases" of varying lengths. These phrases then fluctuate in structure and density and a process of selection and color modulation results in delicate and constantly shifting organic forms that tantalize the mind.
(text Chicago Underground Film Festival 2001)


Bart Vegter's perplexing Forest-Views is "dynamic architecture of light", like a slowly moving ornament or a sparkling 3D oil painting. The most radical film in the short history of Avanto so far!
(Avanto Media Art Festival 2001, Helsinki)


<--his films